1 Ocak 2009 Perşembe

CAĞ KEBABI

Cağ kebabı, 'yatık döner' olarak da bilinen, yağlı kuzu budundan yapılan bir çeşit kebaptır.

Erzurum'a ve Artvin'in Yusufeli İlçesi'ne özgü olan cağ kebabı, önceden terbiye edilmiş etin yatık bir şiş üzerinde kömür ateşi eşliğinde pişirilmesiyle hazırlanır. Cağ adı verilen şişler kullanılarak servis yapıldığından bu adı almıştır. Servisi, yine yöreye özgü lavaş ekmeği ile beraber yapılır. Birçok yerde, yanlış olarak 'çağ kebabı' şeklinde telaffuz edilmektedir

Cag Kebabı by Rana___.

Hazırlanması ustalık gerektirir. Malzemeye soğan, karabiber eklenir. Etin üzeri le yatık biçimde odun ateşinde pişirilir. Döner bıçağı ile birer porsiyon kesilip ızgara üzerine alınır. Burada et biraz daha pişirilir. Lavaş ekmekle servis yapılır. Ayrıca yanında yöresel ayran ya da şalgam iyi tüketilmektedir.Salata ve piyaz çok hoş olmaktadır.



Erzurum’un ismiyle özdeşleşen kebap. Cağ, 21 santim uzunluğundaki şişe deniyor. Kuzu etinin soğan, tuz ve karabiberden oluşan özel bir sosla terbiye edilmesiyle yapılan kebap, cağlara dizilerek odun ateşinde pişiriliyor. Bildiğimiz döner kebabın yan yatırılmış haline benziyor ve kesilen etler özel bir yöntemle şişe takılıyor. Çevrilerek pişiriliyor. Pişen kısımlar tıpkı dönerde olduğu gibi ince parçalar halinde kesilerek, cağ kebabına özel küçük şişlere takılıyor. Yanında yine ateşte pişmiş domates, biber, kuru soğan ve lavaş ekmeği iyi gidiyor.

Pratik ve kolay bir şekilde Çağ Kebabı için tarif

MALZEMELER
1 adet kuzu budu (yağsız ve sinirsiz)
1 adet soğan
100 gr yoğurt
yeterli miktarda lavaş ekmeği
4 adet domates
6-7 adet yeşilbiber
1 çay kaşığı tuz
1 çay kaşığı karabiber

HAZIRLANIŞI
Kuzu budundan, parmak kalınlığında yapraklar kesin. Yoğurt, karabiber, tuz ve yemeklik doğranmış soğanı karıştırın ve etleri hazırlamış olduğunuz bu terbiyede 24 saat bekletin. Bir günün sonunda, yaprak halindeki etleri, kebabın özelliği olan şişe takın ve yatık haldeyken ateşte çevire çevire kızartın. Pişen kısımlarından aynı dönerde olduğu gibi ince parçalar keserek, çağ kebabına mahsus küçük şişlere takarak, yanında yine ateşte pişmiş, domates, biber, kuru soğan ve lavaş ekmeği ile servis yapın.

TORTUM ÇAĞ KEBABI Cağ kebabı, kuzu etinden yapılan ve yatık şekilde odun ateşinde pişirilen şişlerle servis yapılan erzuruma has bir lezzettir.servis yapılırken yanında yine erzuruma has lavaş ekmeği kuru soğan süzme yoğurt ve közde kızarmış yeşil biberle masanıza gelir. yemeye devam ettikce takviyeyle sıcak sıcak şişler masanıza gelir. enaz üç şiş birkişiye yeterli gelir gelmez. çünkü çok lezzetlidir.SINIR YOKTUR.

Erzurum'a özgü olan cağ kebabı, önceden terbiye edilmiş kuzu etinin yatık bir şiş üzerinde kömür ateşi eşliğinde pişirilmesiyle hazırlanır. Cağ adı verilen şişler esas olarak tortum yöresinde bico olarak da gecer ama sonraları cağ adını almıştır erzurumda şişlere cağda denir. Servisi, yine yöreye özgü lavaş ekmeği ile beraber yapılır. Birçok yerde, yanlış olarak 'çağ kebabı' şeklinde telaffuz edilmektedir cağ kebabının başlıca özelliği sadece koyun(kuzu) etinden yapılmasıdır eğer sığır eti katılırsa gerçek tadını vermez.tortum yöresinde yapılan düğün ve davetlerde misafirlere sunulan cağ kebabı şimdi tüm dünyanın tanıdığı bir kebap halini almıştır. TORTUM ÇAĞ KEBABI adınıda bu yörede yapıldığı için bu adla kullanılır.

Hazırlanması ustalık gerektirir. Malzemeye soğan, karabiber ve 'tuz' eklenir. odun ateşinde pişirilir. Döner bıçağı ile şişlere kesilip 80 gram olarak servis yapılır. Lavaş ekmekle servis yapılır.yanında garnitör olarak ,süzme yoğurt ,kuru soğan ve közde kızarmış yeşil biberle masa süslenir..

Birçok yerde, kulakların ve şive farkının verdiği duyumlarla algılama hatası 'çağ kebabı' şeklinde de telaffuz edilmektedir.

Kebap Oltu'ya Ait İddiası
Oltu Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Baki Karaca, "Oltu cağ döneri, Türkiye'nin Kıpçak Türklerine dayanan Oltu, Olur ve Şenkaya halkının üç yüz yıllık bir geleneğidir. 1938'li yıllarda ilk Oltu'da ticarete dökülmüştür. Oltu cağ döneri, döner kebaptır asıl ismi son on beş yıldır Türkiye'de Oltu cağ kebabı diye adlandırılmaya başlanmıştır. Ama döner kebap olarak bilinirdi önceden. Bu tamamen Oltu ilçesine has geleneksel eski bir yöresel yemek türüdür. Ticaret ve Sanayi Odasının bundan iki yıl öncesi çalışmalar neticesinde döner kebabın Oltu ilçesine ait olduğunu tespit ettik. 2007'nin Nisan ayında Patent Enstitüsü'ne coğrafi işaret belgesini almak için müracaat ettik, askı süremiz Mayıs ayında doluyor sonra belgemizi alacağız. Türkiye'nin değil, dünyanın neresinde olursa olsun bu tür döner vuranların Oltu cağ döneri diye adını koymak zorunda kalacaklardır. Denetim ekipleri oluşturacağız bu döneri yapan işyerlerini denetimini yapacağız" dedi.

Kemal Koç: "Patenti Benim"
Erzurum'da yıllardır cağ kebapçılık yapan Kemal Koç ise iddialarla ilgili olarak, "Bu kebap yıllar önce Tortum, Oltu, Olur, Şenkaya ve Yusufeli bu gibi ilçelerde beldelerde yapılırdı. Fakat cağ kebap olarak ismi yoktu. Bu kebaba o zamanlar (Bico) derlerdi, 1982 yılında biz bu kebabı çıkardık. Ben Tortumlu olduğum için meşhur Tortum cağ kebabı, tabakta değil de çağlı olarak sunduk. Müşterilerimizde cağ kebap, cağ kebap diyince ismi kaldı; cağ kebap. Bizde tabelayı değiştirdik ve tabelaya cağ kebap olarak yazdırdık. Şimdi Oltu'nun sahip çıkması yanlıştır. Çünkü bu çok beldelerde, köylerde yapılır bunun patenti bende olduğu halde. Ben kimsenin ekmeği ile oynamadım. Oltu'nun bu durumuna karşı çıkıyorum, bu yanlıştır. Ben bu patenti 2 bin yılında aldım. Bu patent bende olduğu halde kimsenin ekmeği ile oynamadım, onun için beni mecbur etmesinler" diye konuştu.

Tortum Belediyesi'nden Başvuru
Öte yandan, Tortum Belediyesi'nin de Cağ Kebabı'nın coğrafi işaret sayılması için Türk Patent Enstitüsü'ne başvurduğu bildirildi. Tortum Belediye Başkanı Hasan Çakmak, "Tortum Cağ Kebabı olarak nam salmış olan et yemeğimiz için resmi olarak Tortum Belediye Başkanlığı adına Tortum Cağ Kebabı İbareli Coğrafi İşaret başvurusu yapıldı. Olumlu sonuç bekleniyor" dedi. Başkan Çakmak, "Cağ kebabı adı verilen bu yemek, ağırlıklı olarak Tortum başta olmak üzere yörede yapılır. Ama bu kebabın Erzurum'a taşınması, Türkiye geneline yayılması, hatta yurt dışında sunulması hep Tortumluların eliyle olmuştur. Bu yöndeki çabaların ağırlığı Erzurum'daki Kemal Koç vesilesiyledir. İlçemizde çok eski yıllarda cağ kebap yapan usta ve işletmeler olduğu gibi tüm köylerimizde de bu gelenek yüzyıllardır sürmektedir. Bizde belediye olarak cağ kebabının coğrafi işaret sayılması yönündeki başvurumuzu, gerekli belgeleri toparlayarak geçtiğimiz yıllarda yaptık" diye konuştu.

0 yorum:

Yorum Gönder